Патріотизм – переконання, що твоя країна краща за інші тому,що саме ти в ній народився. Бернард Шоу

Досвід патріотичного виховання учнів в ОНЗ Прибірське НВО «ЗОШ І-ІІІ ступенів- дитячий садок»

Головним завданням виховання учнів Прибірського округу є формування національної свідомості школярів з осмисленою патріотичною позицією, а також розвиток творчості дитини, особистісного потенціалу, турбота про здоров’я кожного з вихованців.

Педагогічний колектив працює над створенням школи, яка б виховувала учнівську молодь, здатну успішно жити в оновленому суспільстві, забезпечила б виховання національної свідомості учнів різних вікових груп. Ми прагнемо, щоб у закладі панував національний дух, виховувалось нове покоління українських громадян, вчимо бережливому, шанобливому ставленню до державної символіки, національних традицій.

Школа є творчою лабораторією педагогів, що має на меті розробити модель національно–патріотичного виховання учнівської молоді. Ми працюємо над тим, щоб кожен учень відчував себе причетним до долі України (через свою причетність до повсякденного життя своєї родини, кола друзів, школи, села і його громади), відзначався національною гідністю. А для досягнення цієї мети учителі проводять змістовну науково – дослідну роботу. Зокрема, дана робота добре прослідковується у застосуванні педагогічних інновацій при вивченні таких предметів, як Українська мова та література, фізична культура та уроки захисту Вітчизни, історія України та природознавство, де проводиться доволі масштабна робота з учнями по фізичній підготовці, шліфуванні навичок спілкування зі старшими та з однолітками, краєзнавча робота, яка є однією з найважливіших складових частин навчального процесу. Зокрема, краєзнавство сприяє вихованню в учнів інтересу до вивчення й збереження навколишнього середовища, любові та поваги до отчого краю, що є важливою основою патріотизму.

Суть інноваційної роботи у краєзнавчій сфері є по-перше, залучення учнів до цієї роботи з 7-8 класів. Вони працюють над обраною темою до 11 класу. Друга особливість – широке використання місцевого матеріалу, зібраного самими учнями. Склалася позитивна тенденція до розширеного використання сучасних інформаційних технологій (підготовка презентацій, запис інтерв’ю з використанням відеокамери, фото архівних документів). Третьою особливістю є те, що учнівська робота обов’язково буде винесена на огляд масового читача і слухача (надрукована в періодичних виданнях, використана у навчально-виховному процесі, при написанні учнівських робіт у МАН). І четверте – учні розвивають свої навчальні компетентності (просторові, хронологічні, мовленнєві).

Ефективним методом дослідницько-краєзнавчої роботи є постійні походи по рідному краю, тематичні екскурсійні поїздки із залученням кращих спеціалістів-краєзнавців .

Справжні патріоти успішно формуються в активній практичній діяльності, яка поліпшує умови життя в рідному селі, підвищує матеріальний і духовний рівень народу.

У національно – патріотичному вихованні провідне значення має активність учня, його бажання вдосконалювати себе, вивчати відповідний матеріал та самостійно знаходити його.

Так, прикладами вдалих учнівських пошукових робіт є матеріал про ветеранів Великої Вітчизняної війни із Прибірськ .

Цікавим у роботі вчителя історії є методика проведення історичних диктантів. .

Загальноосвітній навчальний заклад має невичерпні можливості для здійснення національно – патріотичного виховання учнів. В процесі навчальних занять вони ознайомлюються з історією українського народу, його багатовіковою боротьбою за свободу і незалежність, власну державу, з багатющою культурою, традиціями, звичаями і обрядами. Під час навчальних занять діти удосконалюють знання рідної мови, природи рідного краю, народних традицій і ремесел та ін.

Головною метою розвитку патріотичного виховання учнів педагогічний колектив школи вбачає визначення основних напрямків удосконалення патріотичного виховання учнів;забезпечення єдності навчання, виховання, розвитку особистості та підготовки учнів до Захисту Вітчизни;вироблення єдиних поглядів і вимог до проблеми виховання патріота та громадянина; використання інноваційних форм і методів патріотичного виховання; формування у молоді високої патріотичної свідомості, національної гідності, готовності до допризивної підготовки і військово – патріотичного виховання молоді.

Школа приймає активну участь в житті сільської громади. Свята, спортивні змагання, трудові десанти проходять при активній участі учнів.

Всі ці заходи допомагають сформувати у дітей і молоді ідеал людини – патріота, гуманної, порядної, всебічно розвиненої особистості, психологічно підготувати учнів до активної діяльності в колективі, в школі, а в подальшому – в державі.

Патріотизм (від грецького “патріс”) – це любов до Батьківщини, відданість Вітчизні, народу. Але в умовах українських реалій, коли багато речей викликають у суспільстві негативне ставлення, виховувати справжніх патріотів дуже складно. Чи є сьогодні альтернатива патріотизму? Мабуть, ні. І якщо в суспільстві буде панувати нігілізм, нехтування долею рідної країни, це призведе до бездержавності і ще гіршого життя...

Девіз

Якщо буде світло в душі, буде краса в людини,

Якщо є краса в людини, буде гармонія в домі,

Якщо є гармонія в домі, буде порядок у нації,

Якщо є порядок у нації, буде мир у світі.

Реалізація пріоритетного напрямку виховання :

Для педагогічного колективу нашої школи патріотичний напрямок роботи був і залишається пріоритетним.

Формування громадянина - патріота України, підготовленого до життя, з високою національною свідомістю, виховання громадян, які здатні побудувати громадянське суспільство, в основу якого були б закладені та постійно втілювалися демократія, толерантність та повага до прав людини, набуває сьогодні особливого значення. Патріотизм у сучасному розумінні – це відчуття того, що в моєму класі, школі, місті, країні все мене стосується, все залежить від мене.

Громадянсько - патріотичний напрямок виховання учнів

в ОНЗ Прибірське НВО складається з:

· громадянської освіти та громадянського виховання;

· військово - патріотичного виховання;

· правового виховання;

· морально - етичного виховання на основі вивчення традицій українського народу;

· соціального проектування та учнівського самоврядування;

Вище перелічені складові громадянсько - патріотичного напрямку виховання реалізуються в школі різними шляхами.

Патріотичне виховання здійснюється як на уроках, так и під час позакласної роботи.

Патріотичне виховання - це формування патріотичних почуттів, виховання готовності до захисту Батьківщини, воно покликано спонукати до фізичного вдосконалення, вивчення бойових традицій українського народу.

Шляхами реалізації громадянсько-патріотичного виховання у позакласній роботі є насамперед тематичні місячники та декади: місячники військово-патріотичного виховання (щорічно проходять у жовтні, лютому та квітні-травні), декада правових знань ( грудень), Вахта пам'яті до дня Перемоги.

Протягом багатьох років педагогічний та учнівський колективи школи плідно співпрацюють з радою ветеранів. На багатьох святах, які проходять в школі, присутні ветерани Великої Вітчизняної війни. Ансамбль «Бойові подруги» - часті гості в школі. Кожен клас середньої та старшої ланки школи має "підшефних" ветеранів, яких вітає на свята та надає допомогу.

До визначних подій в житті країни в школі проходять уроки мужності, години пам'яті, виховні години.

Вихованню національної свідомості учнів сприяють й інші свята:"Козацькому роду нема переводу", родинні свята "Ой, на Андрія...", до дня святого Миколая, театралізовані вистави "Новорічні вечорниці".

В напрямку патріотичного виховання в школі відбуваються різноманітні конкурси та змагання. У вересні до дня партизанської слави в школі щорічно проходить огляд - конкурс військово - патріотичної пісні серед 5-8 класів та конкурс музично - літературних композицій учнів 9-11 класів. До дня Збройних Сил України та дня захисника Вітчизни - військово - спортивні змагання юнаків 9-11 класів, конкурсні програми «Ну-мо хлопці, козаки», спортивні родинні свята - змагання "Мама, папа, я - спортивна сім'я", турніри з шашок. В рамках військово-патріотичного фестивалю "Козацький гарт" були проведені змагання "Козацький роде, роде мій красний".

Велику роль у патріотичному вихованні учнів відіграють також екскурсії та походи. Традиційними стали походи учнів школи „По місцях Бойової Слави”, козацькі традиції стають ближче під час екскурсій до м. Запоріжжя із відвідуванням історико-культурного комплексу на острові Хортиця.

Останні два роки наша школа працює за методом проектів. Пріоритетним напрямком в цій роботі є соціальне проектування, яке дає змогу учням брати участь у громадському житті школи та міста. Прикладом такого проектування стала виховна година "Ми - не байдужі: зробимо мікрорайон школи краще!". Захист учнями проекту громадянської спрямованості дав змогу привернути увагу 9-класників до проблем школи та мікрорайону, сприяв вихованню громадянських почуттів, самосвідомості, відповідальності учнів. На рівні школи реалізовуємо проекти громадянського спрямування "Мій край - моя історія жива", "Вибори органів учнівського самоврядування", "Я - громадянин України", "Збережемо Ялинку". Особливо слід визначити проекти "Ми - не байдужі", «Добро починається з тебе», в рамках яких постійно проводяться акції"Милосердя" та надаються суттєва речова допомога та солодкі подарунки дітям, що навчаються в допоміжній школі - інтернаті.

Громадянська освіта учнів – це навчання демократії, важливий засіб формування політичної культури. І в цьому напрямку важливою є робота з лідерами учнівської молоді та дитячої організації, які існують у школі.

В школі працює шкільний парламент, де працюють комісії, що координують патріотичну роботу на рівні учнівського самоврядування.

У шкільних стінах плекається громадянин, який перейме на свої плечі тягар з плечей старших поколінь, діятиме і мислитиме по-новому, нестандартно, буде активним перетворювачем життя.

Кiлькiсть переглядiв: 400

Коментарi